Cusco en de Heilige Vallei - Reisverslag uit Cusco, Peru van Joep en Ellen - WaarBenJij.nu Cusco en de Heilige Vallei - Reisverslag uit Cusco, Peru van Joep en Ellen - WaarBenJij.nu

Cusco en de Heilige Vallei

Door: Ellen y Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep en Ellen

08 December 2008 | Peru, Cusco

Vanuit Avenue de Machu Pichu, in de wijk Manuel Prado te Cusco delen wij u mede dat we hier zo´n heerlijk weer hebben dat we zelfs al een beetje verbrand zijn! (Joep beweert dat hij een beetje bloost, verbranden is voor mietjes)

Toen we in Lima opstegen kregen we het even warm. Het vliegtuig maakte allerlei defecte oliedrukpompgeluiden maar dit scheen normaal te zijn. Het vliegveld zelf zag er van binnen erg netjes uit maar overal langs de landingsbaan stonden oude vliegtuigwrakken. Dit gaf een veilig gevoel...... Ondanks alle rare geluiden bleek het vliegtuig toch echt te kunnen vliegen! We zijn dan ook zonder problemen in Cusco aangekomen. Op´t vliegveld werden we door Dolores opgehaald. Zij heeft ons meteen naar ons gastgezin gebracht.

Onze gastouders Gloria y Willy zijn erg aardig. Ze spreken alleen Spaans dus zijn we genoodzaakt om ook Spaans te spreken. Maar je leert zo wel ontzettend snel en ons Spaans lijkt met de minuut beter te gaan! Er wordt heel wat afgelachen. In het huis wonen momenteel nog 3 andere meisjes. 1 Hollandse, 1 Zwitserse en 1 Braziliaanse. Het is dus 1 grote gezellige multiculturele familie!

In Cusco aangekomen zijn we meteen maar even de stad in gegaan. Een taxi kost hier zo´n 2 tot 3 sol. Omgerekend is dat 50 tot 75 eurocent. Aangezien het geld ons niet op de rug groeit pakken pakken wij de bus. Dit is overigens geen bus zoals wij ze kennen. Ze rijden hier in kleine busjes voor zo´n 8 personen. De enige overeenkomst is dat er in een Nederlandse bus ongeveer net zoveel mensen passen als in ons kleine Peruaanse busje. Vandaag welgeteld 24 man in een oude Hyundai H100 met 6 ton op de teller. Als het busje aan komt rijden gaat al ver voor de halte de schuifdeur open waarop iemand je geheel onverstaanbaar alle volgende haltes toeschreeuwt. Je betaald hier 60 solcent (15 eurocent) voor. De verschillende lijnen zijn aangeduid met stripfiguren. Zo heb je bijv. lijn Batman en lijn El Zorro. En als je eruit wil dan moet je Baja Baja roepen. Je kan zeggen wat je wil, maar het openbaar vervoer in Cusco is goedkoop, efficient, gezellig en bovenal: die busjes rijden iedere minuut!

Het toeristische centrum van Cusco is erg mooi. Het Plaza de Armas is tot in de puntjes verzorgd! Maar schijn bedriegt, als je 2 straten verder loopt zie je alle armoede. Overal proberen mensen spulletjes te verkopen. De hele straat straat lijkt wel een grote markt. Overal ligt afval, mensen en honden eten gezamenlijk uit dezelfde vuilnisbak. Midden op het spoor kwamen we een koeienschedel tegen. Maar toch is het erg mooi. De mensen zijn veelal gekleed in traditionele kleurrijke kledij. En alle vrouwen hebben in een grote doek op hun rug een kindje bungelen. De uitspraak ¨Mien hangt er is een bal uit¨ lijkt hier wel te zijn ontstaan. Op iedere straathoek zie je wel een moeder die haar kind borstvoeding geeft.

Vrijdag zijn we naar mercado San Pedro geweest. Een hele grote overdekte markt waar van alles en nog wat verkocht wordt. In het ene kraampje staan ze zelfgebreide mutsjes te verkopen terwijl ze in het kraampje er langs vrolijk een varken door zitten te zagen of met een hakbijl het desgewenste stuk vlees van het karkas proberen te hakken. Erg imponerend allemaal. Maar je bent er zo aan gewend. Net als aan het verkeer hier. Het is nog steeds 1 grote kermis. Toeters, sirenes, alles hoor je door elkaar! Maar na 2 dagen hoor je dat al niet meer. We hebben al verscheidene mutsjes e.d. op de kop weten te tikken. Je moet wel overal flink afpingelen want als men ziet dat je toerist bent dan vragen ze maar wat in het wilde weg. Maar dat maakt het winkelen juist leuk!

Als je naar de juiste plekken gaat is alles erg goedkoop. Vrijdagavond zijn we samen een hapje wezen eten en we waren inclusief cola en een flinke pot bier zo´n 7 euro kwijt. En dan is dat nog duur aangezien je op lokale marktjes voor 3 sol een menu hebt. Ideaal dus!

Van het hoogteverschil hebben we niet veel gemerkt. We hebben wel een beetje rustig aan gedaan de eerste dagen en natuurlijk veel coca-thee gedronken. Dit heeft geholpen want op wat onrustig slapen na hebben we nergens last van gehad!

Zondag zijn we met de bus naar Pisac, een dorpje in de heilige vallei gegaan. In Pisac is er iedere donderdag en zondag namelijk een grote markt. Maar in de heile vallei liggen ook de ruines van Pisac. Een bezoekje waard zo dachten wij. De ruines zijn groter dan die van Machu Pichu alleen iets minder bekend. De tempel boven op de berg verkeerd in erg goede staat. Het enige nadeel is dat wij niet de enige toeristen waren die een bezoekje aan dit monument wilde brengen. Maar gelukkig zijn we via de andere kant van de berg teruggelopen. Hier bevinden zich namelijk nog veel meer ruines alleen zijn deze niet gerestaureerd. We liepen hier dus lekker met z´n 2tjes! Nergens een toerist te bekennen. Na een bescheide wandeling van zo´n 4 uur hebben we in Pisac lomo saltado (soort roerbakschotel van vlees, ui, tomaat en aardappel) gegeten om vervolgens weer met de bus terug naar Cusco te gaan. Het mooie van deze tocht is dat je onderweg door allerlei kleine dorpjes komt gereden waar mensen met de hand hun land aan het bewerken zijn, kleine varkentjes vrolijk tussen de huizen door knorren en ezels de weg versperren. In een van deze dorpjes stond een man met een grote doek met daarin 2 lammetjes. De doek met de lammetjes gingen onder in de kofferruimte van de bus waarop de man zelf in de bus ging zitten. Hiervoor ga je naar Peru! Geweldig!

Vandaag hebben we onze eerste Spaanse lessen gehad. Nooit gedacht dat we nog vrijwillig ergens voor gingen leren maar om eerlijk te zijn valt het reuze mee! Het is heel leuk om te zien dat je Spaans echt vooruit schiet! En daarbij leer je zo heel veel andere backpackers kennen die ook naar hier zijn gekomen. Vanavond hebben we een etentje van Amauta (de Spaanse school) en morgen gaan we voor de eerste keer naar het project. (Vandaag is een nationale feestdag in Peru dus was het opvanghuis dicht)

Verder hebben we speciaal voor de buurman van Joep, Dhr. M. Kanters Senior nagevraagd hoet het kan dat er hier in Cusco op 3400 m. hoogte wel bomen groeien terwijl de boomgrens in Europa veel lager ligt. Volgens de kenner papa Willy komt dat omdat je hier veel dichter bij de evenaar zit en zodoende is de temperatuur hier veel hoger en de samenstelling van de lucht anders. Dus kunnen bomen zich hier op grotere hoogte wel redden!

Wij hebben het hier prima naar ons zin in Cusco. We lopen hier rond alsof we er al jaren wonen. Heel raar maar je voelt je hier meteen thuis. Bedankt voor alle berichtjes! Het is echt leuk om die hier te lezen! We houden jullie op de hoogte!

En de foto´s staan weer op www.picasaweb.google.nl/joepes

Ciao ciao

Joep y Ellen

• 09 December 2008 - 08:31

Bi&Bo:

hoi peepss..

wat jullie in een week mee maken maken wij nog niet mee in een jaar.. pff
    tof om al jullie verhalen te lezen en die foto's zijn ook dikh! jullie hoofddeksels voor carnaval zijn ook weer opgedoken zo te zien. Maar wij missen nog een foto van dé Berenvanger die ergens een kampvuur in de bergen aan het maken was en een kop cocathee met biefstuk aan het eten is! we will see! VEEL PLEZIER DAAR EN DE GROETEN VANAF HET ROC de leijgraaf!

• 09 December 2008 - 08:47

Marieke:

lang verhaal!! heeel leuk om te lezen!! en vett!! die echte aparte foto's!! wat je in een week allemaal wel niet kunt meemaken!! bij ons gaat t gwoon zn saai zn gangetje hé! school..weekend school!!
    veel plezier!! en tot het volgende verhaaal!!! :D:D
    Kusss

• 09 December 2008 - 11:30

Lotte & Sophie:

Ik zit hier samen met sophie jullie site te bekijken!! Echt vette verhalen. Jammer dat je er niet was met sinterklaas want het was heel erg gezellig. Je krijgt de groetjes van iedereen!!

P.S Joep, Adriaan heeft in jou bed liggen stinken, ik hoop dat je dat niet erg vind!! Anders moet je hem over een half jaar maar aanpakken!

• 09 December 2008 - 12:40

Loek:

Hey vakantiegangers,

Klinkt het super gaaf allemaal=) Enne Joep ik moet jou 1 ding nageve,, wa kan jij zulke dingen altijd prachtig vertellen=P Of heeft ellen juist haar schrijfkunsten aan het licht laten komen? Maakt verder ook niet uit=) Ik hoop dat ik nog veel verhaaltjes van jullie kan verwachten!! en ik wens jullie nog een super gave vakantie toe.

Groeten uit het kouwe kikkerlandje van Loek

• 09 December 2008 - 14:00

Ruud:

Hee mooi verhaal conjo's! Komt helemaal goed daar dat zie ik wel, mooi weertje, lekker met 4 meisjes in een gastgezin, een san miguel erbij. Dat ontwikkelingswerk zie ik ook wel zitten;)Ghe, ghe.. Trouwens nog bedankt voor het smsje op mijn verjaardag en ik ben ook zeer benieuwd wat voor geweldig peruaans kado je gekocht hebt!? Nou ik ben weer benieuwd naar het volgende avontuur.

De groeten van de Fam. Kremers.

Hasta la victoria siempre!, joa Ruud spreekt ook al aardig Spanjaards!;)

• 09 December 2008 - 14:02

Jacqueline:

Hoi Ellen en Joep
    Wat mooi om te lezen wat jullie allemaal al gezien en meegemaakt hebben. Geniet er van en heel veel succes verder met jullie project.
    Trouwens hele mooie foto's
    Groeten Hans en Jacqueline.

• 09 December 2008 - 14:19

Noudej:

Hola muchachos
    Leuk om jullie verhalen zo uitgebreid te lezen.Het lijkt veel langer dan een week geleden dat jullie vertrokken zijn.Ik denk veel aan jullie.Kijk uit dat je niet gerold wordt in die gezellige busjes.Dat is mij in Managua overkomen ongeveer 100 jaar geleden
    Veel liefs van Noudje

Tevens groetjes van Tante Ardie.Het gaat iets beter met haar.

• 09 December 2008 - 14:34

Evelien:

Hee Joep en Ellen!
    Mooie foto's joh! En geweldige mutsen! haha! maar zo te horen vermaken jullie je daar wel ;)! Echt schattige kindjes daar! Goed werk dat jullie gaan doen daar! ben benieuwt hoe het bevalt! :D iig heel veel succes en vooral plezier! Kusjes..

• 09 December 2008 - 16:26

Marleen:

Hee Joep & Ellen!

leuk verhaal weer. En leuk om nu ook foto's te zien, krijgen we een beetje indruk hoe 't daar is. Zo maak je nog eens wat mee! Succes met jullie project! Hier heeft 't vandaag trouwens gesneeuwd, dus vergeet niet te genieten van 't weer daar! :P

Kus

• 09 December 2008 - 19:03

Padre Y La Madre:

Hola Ellen y Joep

Wat een mooie verhalen en wat een supermooie foto's, we wanen ons even helemaal in Peru, ver weg en toch dichtbij dus. Super zeg, het openbaar vervoer daar, je hebt niet eens een strippenkaart of OV-jaarkaart nodig. We zijn heel benieuwd hoe jullie 1e dag in het opvanghuis was, maar dat horen we beslist later nog wel. Geniet van alle mooie dingen die jullie meemaken.
    Un montón de saludos y un abrazo fuerte, mails a, Johan y Mechtild.

• 09 December 2008 - 19:47

Familie Ketelaars:

Hallo Ellen en Joep

wat leuk om weer wat te horen van je leuke verhalen. Ook leuke foto's staan er op nou heel veel plezier nog samen en we horen snel weer iets van jullie..

Groetjes Laura, Anne, Inge, Ria en Maarten

• 09 December 2008 - 21:12

Suzan:

Haa Ellen en Joep!
    Ben echt onder de indruk van jullie verhaal. Super vet man! Kan me niet verstellen dat jullie zover weg zitten. Ben alweer benieuwd naar jullie volgende verhaal! Veel plezier nog, en pas goed op elkaar! Liefs xx Suus

• 09 December 2008 - 21:18

Correctie:

verstellen = voorstellen

Maar jullie als VWO-studenten zullen dat wel hebben begrepen.

xx

• 10 December 2008 - 15:47

Nick:

Een goede middag Joep en Ellen (Nederlandse tijd;))

Het linkt allemaal echt geweldig! Jullie maken enorm veel mee nu, en hier mis je niks dus dat komt goed!
    Ik wens jullie nog veel succes en plezier! En ik wacht weer op het volgende bericht.

De groetjes Nick Graaf

• 10 December 2008 - 18:31

Meike:

Heeeeeeeeeee matties!
    Mooi verhaal man :D En ook zo'n moooie foto's!! Willen jullie aub zo'n ezel voor mij meenemen want die vind ik echt super lief! En die kindjes misschien nog wel liever! Het is trouwens ook 1 van de eerste keren dat ik ouwe stenen interessant vind! Vooral die 'trappen' woooooowww :)
    Maar ik wacht natuurlijk nog steeds op een lama-foto en op jullie volgende berichtje!!
    Kanniewachte! :D
    Xxxxx en heel veel groetjes en knuffels van Mien Bal!
    PS: wat leuk dat jullie aan mij(lees: mijn bal) gedacht hebben ;)

• 10 December 2008 - 18:43

Padre Joop Y Lotte:

Wat een prachtige en kleurrijke foto's krijgen we toegezonden.
    Geinige koppies hebben die kleine kinderen,trouwens jullie koppies met die mutsen zijn ook zijn ook om in te lijsten.
    Ook dat varkenskoppie op de markt mag er wezen.
    Hier in Rooy zien de koppies allemaal blauw
    van de kou.
    Wat zijn jullie wat het weer betreft in ieder geval enorme geluksvogels.
    Ik heb dienst en wordt weggeroepen voor een paard met koliek.Met Akka gaat het een stuk beter en ik een paar keer de groeten van jou gedaan .Nog een geweldige tijd in Cusco,
    maak nog meer van die geweldige foto's,wij zijn benieuwd naar jullie volgende verhalen.
    groetjes van eenieder .

• 11 December 2008 - 20:03

Padre Joop Y Lotte:

Mijn verhaal van gisteren
    werd abrupt afgebroken door het spoedgeval.Ik ben vandaag in de welbekende viswinkel wat paling voor Akka wezen halen.Lotte gaat die wat fijn maken en maar hopen dat Akka het lekker vindt.Ze zag er vandaag wel veel minder goed uit .Ik hoorde Joep dat jouw Spaans al van een zeer acceptabel niveau is,die talenknobbel moet je echt koesteren.Ik ben zeer benieuwd hoe het met de kinderen in het opvanghuis gaat. Ongetwijfeld zullen we vlug weer nieuwe verhalen van jou en Ellen horen.
    Hasta la vista vanuit het kille Sint Oedenrode.

• 12 December 2008 - 01:44

Janneke:

Reisvrienden.
    Ben blij dat alleen wij die weetjes kunnen maken, want in Nederland is het gewoon 3x niets.
    Hoop dat jullie snel wennen en ook nog langer niet naar huis willen.
    Mijn kerst komt er bijna aan en een geweldige week in de Great Barrier Reef! Alvast fijne kerstdagen in Peru!
    Dikke kus uit Australie.

• 13 December 2008 - 17:28

Leonneke Vd Voort:

Hoi Joep en Ellen,

Jullie kennen me niet maar ik vond jullie verhalen toen ik zocht op 'amauta'.

Ik ben er over aan het nadenken of ik half maart ook naar Peru zal vetrekken voor een talencursus en vrijwiliggerswerk, waarschijnlijk op travel agency Dos Manos. maar ik twijfel nog. Het lijkt me heel erg leuk, maar ook eng.

Kunnen jullie me misschien wat vertellen over hoe het er daar aan toe gaat? Hoe ervaren jullie de school ervaren, en de begeleiding? Hoe is het bij het gastgezin etc.?

Ik zou het heel leuk vinden als jullie me willen helpen!

Mijn emailadres is leonnekevandervoort@gmail.com

Alvast bedankt!

Groeten,
    Leonneke

• 14 December 2008 - 18:23

Fam. Kanters:

Ha Joep en Ellen, wij zijn zo jaloers...jullie hebben het goed naar je zin zien we! nu nog aan de slag met de kindjes..
    op de pijnhorst alles zijn gangetje, het tafelkleed blijft vreemd genoeg sinds korte tijd keurig schoon.. Verder ist hier, zoals je al gelezen hebt,ontiegelijk kou!!
    geniet er van, groetjes!

ps Dhr. M. Kanters senior dankt u hartelijk voor de uitgebreide informatie in antwoord op zijn vraag

• 16 December 2008 - 22:08

Familie Ketelaars!!:

Haaaii Ellenbell en Joep.

Fijn dat jullie het zo goed maken daar! Vinden het leuk om te lezen wat jullie zoal doen en meemaken. Fijn dat jullie daar ook een beetje kerst vieren, hier is het al bijna vakantie dat is wel fijn!

Heel veel plezier nog laat gauw weer iets van je horen dan doen wij dat ook;)

Groetjes Inge, Anne, Laura
    Ria en Maarten