La grande Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Joep en Ellen - WaarBenJij.nu La grande Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Joep en Ellen - WaarBenJij.nu

La grande Lima

Door: Ellen y Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep en Ellen

03 December 2008 | Peru, Lima

Vanuit Mami Panchita, een leuk hostel in San Miguel, een wijk in Lima, de hoofdstad van Peru met maar liefst 8 miljoen inwoners, delen we u mede dat we zonder kleerscheuren na een ietwat vermoeiende reis op de plaats van bestemming zijn aangekomen. Allereerst willen we even kwijt dat de zon hier volop schijnt!!

Verder ook nog maar even terugblikken op een wat ons betreft uitermate geslaagde fiësta afgelopen zaterdag. Wat was het gezellig en wat was iedereen goed verkleed! Zoals jullie hebben kunnen lezen op het gastenboek hebben we wederom een prachtig bedrag aan de stichting kunnen doneren. De meeste zullen ze al gezien hebben maar er zijn een hoop heelijke foto´s waar eigenlijk censuur opgezet zou moeten worden maar we laten ze toch gewoon aan iedereen zien! hier staan ze:

Dinsdagochtend om 4 uur stonden ze voor de deur. De vriendinnen van Ellen kwamen nog even een laatste afscheidsmaal nuttigen. Na een gezellig ontbijtje en een hoop afscheidskusjes zijn we vertrokken richting Mariahout om daar Joep, familie en Mien op te halen. Na een vlotte rit nog voor alle files kwamen we in Brussel aan. Na ingecheckt te hebben zijn we met z´n allen nog wat gaan drinken. (Joep z´n laatste fristi). Maar toen was het moment daar. Er moest nu toch echt afscheid worden genomen. Al lopend naar de gate wierpen we nog een laatste blik naar ons uitzwaaicommité. We zeiden tegen elkaar: nu is het zover! Nu staan we er alleen voor. Waarop een douanier ons benaderde en ons vriendelijk vertelde dat we toch echt bij de verkeerde gate stonden. Dus konden we weer terug om opnieuw afscheid te nemen.
De rest van de reis is vlekkeloos verlopen.

Om 13:00 uur plaatselijke tijd zetten we voet in Nueva York. Om meteen maar even wat Amerikaanse cultuur op te snuiven hebben we een bezoek aan Mac Donalds gebracht. Vol verwachting kregen we een big mac voorgeschoteld die nog kleiner was dan in Nederland! Wat een domper!

Vanochtend om 06:30 uur kwamen we in Lima aan waar we meteen onze ogen uitkeken. We vlogen precies over de sloppenwijken. Je kent ze wel van tv maar als je ze zo in het echt ziet laat het toch wel een indruk op je achter.

We werden meteen door onze privé-chauffeur opgehaald en tijdens de rit kregen we het chaotische verkeer van Lima te zien. Om te beginnen rijden hier alleen maar roestbakken rond. Alles wat in Nederland wordt afgekeurd wordt hier met open armen ontvangen. We hebben nog gekeken of we een oude bus met zebra-strepen rond zagen rijden maar helaas geen enkel spoor van onze oude vriend. Er rijden hier busjes rond, zo afgeladen vol dat er 3 mensen uit het raam hangen omdat het anders niet past. Midden op de snelweg lopen jongens kranten te verkopen. Overal om je heen wordt getoeterd. Het lijkt net een kermis. Alles gaat van links naar rechs door elkaar en het lijkt wel of er geen verkeersregels zijn. Dat de snelweg ineens onderbroken wordt door een stuk zandpad om vervolgens weer vrolijk verder te gaan is hier de normaalste zaak van de wereld.

Na de aankomst in het hostel hebben we meteen een taxi gepakt (van 25 sol afgepingeld naar 7 sol, dat komt neer op 1,75 euro voor een rit van ruim 20 min.) naar het plaza de major, het centrum van Lima. Dit toeristische deel van Lima wordt streng bewaakt. Midden in de stad kom je ineens een soort tank tegen die het regeringsgebouw bewaakt. Verder is het centrum niet echt om over naar huis te schrijven. Op de weg terug naar het hostel kwamen we nog een schattig oud fruitverkopertje tegen die met z´n fietskarretje rotte bananen en verrimpelde appels stond te verkopen. Dit zijn mooie kiekjes! Geen opgeblazen standbeelden en bijgehouden perkjes maar gewoon de bevolking zoals die hier is. Vriendelijk, tevreden en kleurrijk.

Morgen reizen we door naar Cusco waar we de komende 3 maanden zullen blijven. Wat ons betreft is dit een mooi begin van 4 prachtige maanden!

un abrazo fuerte

Ellen y Joep

P.S. We hebben natuurlijk al foto´s gemaakt maar omdat Ellen zo supersonisch apparaat heeft gekocht zijn ze allemaal te groot om op deze site te zetten, behalve die met die rare appel in New York. Maar niet getreurd, op

staan onze foto´s. Jullie moeten zeker die met die bananenman bekijken, vooral Joop!

• 04 December 2008 - 09:19

Jvdb & Bparket:

Om 10.17 nederlandse tijd lezen wij jullie eerste avontuur. Wij zijn blij te horen dat alles zo goed met jullie gaat. We worden nu al een beetje stil van jullie verhalen en jullie gemis. Veel suc6 met jullie volgende avontuur en we lezen het snel

Dikke kus van tom en jas

• 04 December 2008 - 10:33

Marieke:

goed om te horen dat jullie goed zijn aangekomen!!:D
    nu al zoveel indrukken opgdaan.. een klein begin van alles wat jullie nog gaan zien!!! en die taxi rit!! haha dat is pas afdinge!!
    we wachten weer vol spanning op het volgende berichtjee met jullie avonturen!!!
    Kuss

• 04 December 2008 - 11:06

Lisaa:

Heee wereldreizigers! Een goed begin is het halve werk! Voelen jullie je al echte toeristen :D? Zó Jaloers op die zon van jullie, ben net bevroren op de fiets! Succes met de rit naar cusco! Kuss Lisa

• 04 December 2008 - 21:14

Bal, Mien:

Blij dat alles goed is verlopen! Heb jullie verhaal met plezier gelezen en lees de verhalen die volgen zonder twijfel ook met plezier!
    De foto's zijn eigenlijk ook zo simpel, maar zo indrukwekkend!
    Ik kijk uit naar jullie volgende bericht! :D
    Vergeet niet alle rare bananenmannetjes, kindertjes, lama's en elkaar (en iedereen die ik nog vergeet) een dikke kus van mij te geven!!
    xxxxx Meike

• 04 December 2008 - 22:54

Loek:

Hey samen,=)

Chill dat alles goed is verlopen. Ik zit hier nu echt in te storten op dat zwijsen=p. Stiekem ben ik wel jaloers op jullie. Maarja nog ff volhouden en dan komt het allemaal goed. Dat van die Big Mac's klopt inderdaad. Ik had ook een lekkere Big Mac besteld en krijg ik zo'n klein kut burgertje=P. Maargoed. Ik wens jullie nog veel plezier en zon toe. En chats=P

xx Loek

• 05 December 2008 - 14:14

Marleen:

Heee Ellen & Joep!

Fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen! Nu al zoveel meegemaakt, dat wordt een super reis! Jullie hebben wel de goede tijd uitgekozen om naar Peru te gaan, het is hier nu echt rotweer. Ben benieuwd naar de foto's! Heel veel plezier nog!

kusx Marleen

• 05 December 2008 - 14:22

Inge Ketelaars:

Super fijn dat jullie veilig zijn aangekomen.. We zijn bij ons thuis erg benieuwd naar jullie grote avonturen.. geniet ervan!

En we horen het wel.. Kus Inge, en natuurlijk de rest van de fam. :)

• 05 December 2008 - 16:05

Anny:

Hoi Ellen en Joep.
    Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad en goed zijn aangekomen.
    Het zal best indrukwekkend zijn, geniet er maar lekker van en fijn dat we hier op de hoogte kunnen blijven wat jullie allemaal meemaken.en Heel veel plezier en groetjes van Anny en Albert.

• 05 December 2008 - 17:21

Loes:

hej Ellen en Joep!

ik ben dan net even niet jaloers op jullie, maarja jullie weten ook wel waarom he!:) maar ben wel erg blij te horen dat het allemaal goed gaat en dat de reis goed is verlopen. gisteren de 1e keer bij opa ging goed, dus dat gaat ook gewoon allemaal door. ik zal je de foto's van opa en jou ellen nog doormailen, opa en oma vonden ze erg mooi!
    geniet er van en ik hou jullie in de gaten via de site!
    xx Loes

• 05 December 2008 - 17:23

Evelien:

Heee!! Haha volgens mij heb je een hoop lol in da land, als ik da zo hoor! Als jullie nog maar wel terug willen over 4 maanden, want langer kunne we jullie echt niet missen hoor!
    Maar fijn dat jullie zo goed zijn aangekomen en dat het bevalt!! Geniet er van!!

XxX Evelien

• 06 December 2008 - 11:42

Anne Ketelaars:

Heee Ellen en Joep

echt leuk om te lezen wat jullie al hebben gedaan..:) geniet er lekker van en we horen snel weer iets van jullie..

Xxxx Anne

• 06 December 2008 - 22:57

Kim En Mark:

!Hola! Ellen en Joep,
    Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen in Lima! Wij vermaken ons ook prima in het zonnige curacao, en hebben al met flipper gezwommen en je kunt hier super snorkelen. Bueno, buenos viaje a cuzco, Heel veel succes de komende tijd en we blijven jullie volgen!

Muchos Besos y un Buenos Viaje,

Mark en Kim

• 07 December 2008 - 11:13

Opa En Oma Van Kleef:

We hebben alles laten voorlezen en vinden het leuk om te weten wat jullie allemaal meemaken.
    De oefeningen van opa samen met Loes ging heel goed, opa ging zelf al de papieren pakken toen hij Loes aan zag komen.
    Opa vindt wel dat het stil is rond de boerderij, en mist wel jou onverwachte bezoekjes...
    We wensen jullie heel veel succes met jullie werk daar.

• 07 December 2008 - 11:14

Opa En Oma:

en natuurlijk nog een dikke knuffel van opa en oma.
    Heel veel groetjes!!

• 07 December 2008 - 14:20

Beste Joep En Ellen:

Hier even een officieel bericht van de Sint.
    Mijn Internetpiet houdt mij continu van alles op de hoogte en ik weet dus exact aan welk avontuur je nu weer begint.
    Ook een van mijn trouwste Pieten ter plaatse,de zogenaamde bananenpiet,houdt jou in de smiezen.
    Met een paar grote bananen verdween je echter weer vlug achter de coulissen.
    Toen jij plotsklaps in Cusco weer opdook,
    verdween je snel in zo'n
    akelig gevaarlijk busje,
    ....een en al rook.
    Daarna zien we je samen
    met Willie Wortel roeren in de soepkuip,
    jongen zo bezorg je die kinderen nog een stuip.
    Let wel,samen met Ellen begin je aan een serieuze zaak,
    je hebt een duidelijke taak en steek niet met alles de draak.
    Volgens Marrian heb je voor je Spaans ook maar amper een zes,
    en zonodig stuur ik jou nog eens extra op Spaanse les.
    Uiteindelijk is dat nog mijn moedertaal,
    dat is toch een bekend verhaal.
    Het is maar goed dat Ellen goed op jou let,
    zo hebben mijn Pieten wat rust en de kinderen dolle pret.

Groeten, Sint en Pieten.

• 08 December 2008 - 12:15

Ryan & Jojanneke:

Hey Joep Ellen,

Super om te lezen dat jullie safe en wel zijn aangekomen! Ook wij zijn sinds gister weer back in NL na ons top verlopen rally avontuur op en rond de Antillen.

We gaan zeker met plezier jullie verhalen volgen! Nogmaasl via deze weg, geniet, geniet en geniet van alles wat op jullie pad gaat komen...

Liefs en een have fun zoen van ons voor jullie beide...

Ryan & Jojanneke

• 08 December 2008 - 14:45

Robin:

Haa Ellen en Joep! Dat verhaaltje klinkt al naar meer! Volgensmij gaan jullie je niet vervelen daar samen. Ben benieuwd na wat jullie nog meer te wachten staat en naar de fotos natuurlijk! Heel veel plezier nog en ik hou de site in de gaten.

xxx Robin

• 08 December 2008 - 16:32

Susan:

Heeeeeee,
    Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen! Zo te lezen gaan jullie het helemaal maken daar de komende 4 maanden haha. Ik wens jullie nog heel veel plezier daar, geniet ervan, en ik wacht met plezier op jullie volgende berichtje! :D
    Kus