Camino de la muerte, La Paz, BA, Sao Paulo, Iguaçu - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Joep en Ellen - WaarBenJij.nu Camino de la muerte, La Paz, BA, Sao Paulo, Iguaçu - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Joep en Ellen - WaarBenJij.nu

Camino de la muerte, La Paz, BA, Sao Paulo, Iguaçu

Door: Ellen y Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep en Ellen

17 Maart 2009 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Graag wil ik dit verhaal beginnen met een trieste mededeling: Tijdens het typen van het vorige verhaal heeft een anonieme internetter zich zonder toestemming ontfermd over de rugzak van het merk Eastpak die Joep toebehoorde. Kleine domper voor deze boef zal geweest zijn dat er enkel vieze was in de rugzak zat. Dus Joep is genoodzaakt de onderbroeken die hij nog heeft zo nu en dan binnenstebuiten te dragen.

Nadat Lola en Esther terug kwamen van de Islas Flotantes zijn we meteen met de bus richting La Paz, de hoofdstad van Bolivia gegaan. Een mooie rit langs het gigantische Titicacameer. In La Paz aangekomen hadden we een heel leuk hostal gevonden. Een oud herenhuis met allerlei grappige ouwe meubels en een mooie patio. We hadden grootse plannen in Bolivia maar door samenloop van omstandigheden zijn de meeste helaas niet doorgegaan. Zo wilden we dolgraag in Bolivia naar de jungle en de pampa´s (een soort moeras met veel krokodillen e.d.). Het enigste probleem was dat er dit jaar een dengue epidemie heerst. Dengue is een soort mug waar je ontzettend ziek van wordt als ze je steken. Ieder jaar rond het regenseizoen kom je ze tegen maar dit jaar was het extreem. Er waren allen al die week 70 mensen aan overleden! Dus uit veiligheidsoverwegingen hebben we dat maar van ons lijstje afgehaald. Ook wilden we in Bolivia naar de zoutmijnen gaan maar door heftige regenval raadde ze ons dit ook af... Maar gelukkig konden we wel de beruchte Camino de la Muerte (Weg des doods), de gevaarlijkste weg ter wereld befietsen. Deze weg is de enigste verbindingsweg tussen La Paz en Rurrenabaque, gebouwd door Pareguayaanse krijgsgevangenen. Er is plek voor 1 auto op de weg en daarna is er een klif van op plekken wel 500 meter diep. Tot en met vorig jaar werd de weg nog door gewoon verkeer gebruikt en jaarlijks vielen er zo´n 120 doden. Maar inmiddels is er een alternatieve weg gebouwd en wordt deze weg voornamelijk gebruikt door mountainbikers. En zo hebben Joep en Esther hebben samen met Lola en Linda ook aan moeten geloven. (Ellen had last van haar rug) Het was een prachtige tocht, dwars door de Boliviaanse bergen richting de jungle. Onderweg kwamen we nog langs een grote Narcoticacontrole, dit was namelijk de enigste weg van de jungle (waar veel coke wordt gemaakt) richting La Paz. Maar aangezien iedereen clean was mochten we zo doorfietsen. Na de vermoeiende fietstocht (alleen maar bergafwaarts maar het meeste zweet was angstzweet) en een kleine valpartij van Esther (gelukkig aan de goede kant van de weg) sloten we af bij een heerlijk zwembad met uitzicht op een prachtig groen dal. Het was een heel avontuur, maar we hebben het overleefd!

Na s´avonds in La Paz gezellig met zen allen een hapje te hebben gegeten, hebben we een uiterst gezellige fotoshoot in ondergoed gehouden in de hotelkamer. De volgende dag zijn we naar de heksenmarkt geweest. Hier verkopen ze onder andere gedroogde Lama-embryo´s. Als je zo´n Lama in je achtertuin begraafd dan wordt je rijk, gelukkig en heel vruchtbaar volgens de kenners. Dus bij deze willen we de heer J.T.J. ten Hove graag inlichten dat hij 31 maart, de dag dat hij verjaart een vrachtwagen van de Rendac op de Pijnhorst numero 3 kan verwachten!! Voor een gelukkig, rijk en vooral erg vruchtbaar leven! Na in La Paz afscheid te hebben genomen van Lola en Linda hebben we gezamenlijk de bus naar Santa Cruz gepakt. Santa Cruz lijkt wel een beetje op de drugshoofdstad van Bolivia. Bolivia is het armste land van heel Zuid-Amerika. Toch zagen we hier niks als Hummers, Ferrari´s en witte Jeep´s met geblindeerde ramen. Vanuit Santa Cruz hebben we het vliegtuig naar Buenos Aires, de hoofdstad van Argentinië gepakt. Buenos Aires is een ongelofelijk mooie en met haar 12 miljoen inwoners ook een hele grote stad die wel iets weg heeft van Parijs. Argentinië is sowieso het meest westerlijke land van Zuid-Amerika. In BA hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met het tot diep in de nacht pakken van terrasjes en de stad bezichtigen. Op een van onze touren door de stad, in de wijk Puerto Madeira kwamen we echter wel iets heel vertrouwds tegen. Een groot reclamebord voor Bavaria! Natuurlijk zijn er bij de ontdekking van dit bord de nodige vreugdekreten gevallen en hebben we ons die avond vergrepen aan dit in Lieshout gebrouwen gerstenat. Heerlijk!

Die avond terug gekomen in ons hostal stond er een op het eerste gezicht normaal ogende man in de deuropening. Maar na hem gepasseerd te hebben hoorde we een een soort kreet en daarna een doffe dreun. De man was op de grond gevallen en lag te stuiptrekken. Zijn ogen trilde alle kanten op en het zag er angstaanjagend uit. Na hem met hulp van nog een andere jongen op bed te hebben gelegd begon hij bloed te hoesten. Dus wij met alle geweld iemand zoeken die een dokter kon bellen... Gelukkig kwam de eigenaresse van het hostal al snel en is er ook een dokter gekomen. De man bleek achteraf al 20 dagen zijn medicijnen niet te hebben geslikt.

Vanuit BA hebben we het vliegtuig naar Sao Paulo gepakt. Sao Paulo is met haar 29 miljoen inwoners de grootste stad van de wereld. (even ter vergelijking: Nederland heeft 17 miljoen inwoners). Zogezegd een walhalla voor de gemiddelde flatliefhebber, maar aangezien wij niet zo van de betonnen gebouwen zijn hadden we het al snel gezien. De mensen hier zijn heel Christelijk maar men houdt er een aparte religieuze smaak op na. Zo vinden ze het hier de normaalste zaak om boven op de kerk een gigantisch kruis van blauw fluoriserend neonlicht te planten. Serieus, de Mariahoutse kermis is er niks bij! Maar na al deze grote steden hadden we het wel weer even gehad met het stadsleven en hebben we de bus richint Foz do Iguaçu gepakt. Foz do Iguaçu ligt bij de grens met Argentinië, Paraguay en Brazilië, midden in een Nationaal Park. Hier op de grens bevindt zich een van de mooiste watervallen ter wererld. Ik zou er honderduit over kunnen praten maar de foto´s zeggen genoeg! Adembenemend!

Morgen gaan we een kijkje nemen bij de grootste stuwdam ter wereld. Deze kleine jongen is 8 km lang en levert 22% van alle stroom in Brazilië en 90% van Paraguay. Hierna pakken we de bus terug naar Sao Paulo om vanaf daar langs de kust omhoog te gaan naar Rio de Janeiro. We willen nog graag duiken en surfen. Dat kan erg goed langs de prachtige kustllijn van Brazilië.

Foto´s van onder andere de waterval staan weer op http://picasaweb.google.nl/joepes/sNZkJB#

Groeten uit het land van het voetbal, lekker weer en mooie vrouwen

• 17 Maart 2009 - 08:36

Sandra:

Geweldig hè die watervallen! Bij het zien van jullie foto's voel ik zelf het water weer opspatten, geniet nog maar even van de samba etc. Veel plezier en veel liefs Tante Fien en Sandra xxxx

• 17 Maart 2009 - 09:10

Marieke:

heee jongens!!! jammer dat niet alles op t lijstje aangevinkt is maar wat een prachtige foto's wooow die watervallen!!! ik ben benieuwd naar jullie duik en surf verhalen of jullie een beetje talent hebben!:P geniet nog van de laatste weken!!
    Kusssxxx

• 17 Maart 2009 - 09:14

Franca:

zojuist heb ik besloten om het eerste vliegtuig die richting in te pakken en me aan te sluiten bij jullie avontuur.
    alleen weet ik niet of joep NOG een vrouw aan kan?! wat een mooie fotoos van de watervallen maar ook van het verkleedfeestje...sexy-joepy
    geniet alle drie en ben maar niet bang, joe kan mij niet missen dus ik blijf hier. liefs en kus voor alle 3 en..GENIET

• 17 Maart 2009 - 09:18

Franca:

p.s.
    schrikgezichten en poepgezichten zijn erg slecht voor mijn boezemfibrilatie. heb extra medicijnen in moeten nemen

• 17 Maart 2009 - 13:32

Leonie:

Zo jammer dat ik nooit genoemd wordt wanneer ons Mam jou de groeten doet
    Heel veel groetjes, liefs en plezier LEONIE

• 17 Maart 2009 - 16:38

Meike:

Echt jongens! ik geef jullie geen toestemming meer om zulke leuke berichten en foto's te plaatsen!! ik wordt daar veel te jaloers van! dus jongens, kan het de volgende keer wat minder? want anders kom ik gewoon naar jullie toe!!!!

ps: HELE DIKKE KUS VOOR ALLEMAAL!

• 17 Maart 2009 - 16:52

Evelien:

Hee!!Super verhaaltje weer hè..! Ik zie dat jullie er het iig goed van nemen!! Top!! En ons meisje bijna jarigg!!! Zorg dat je 't daar goed viert hè!! maar zal vast goed komen, en we doen het toch nog een x over hier! Veel plezier nog de laatste weekjes! xxx

• 17 Maart 2009 - 17:02

Ruud:

Haha Bavaria bier, alleen voor echte mannen! Mooi dat ze daar in Buenos Aires zo ook over denken. Mooie foto's en een mooi verhaal. Ja die waterval valt toch een beetje in het niet bij dat Bavaria bord, maar toch vond ik de waterval ook aardig! Geniet van de laatste weken.

Groetjes Ruud en de rest van de Fam. Kremers!

P.S. Joep probeer daar maar is een tropische verrassing te versieren in Brazilie, praatjes vullen geen gaatjes!(hyves van Roel s) Natuurlijk met een foto erbij als bewijs materiaal.(En omgebouwde mannen tellen niet!; want die schijnen daar veel te zitten in Rio)

• 17 Maart 2009 - 17:06

Ruud:

Groetjes Ruud en de rest van de Fam. Kremers!

• 18 Maart 2009 - 20:25

Marleen:

Wat een geweldige foto's en weer een super verhaal.. om jaloers op te worden! Echt super mooi die watervallen! En zelfs aan de andere kant van de wereld wordt bavaria geschonken, geweldig! Ik zou zeggen proost en geniet er nog van met z'n allen!

kuss

• 19 Maart 2009 - 06:27

Johan En Mechtild:

We hebben weer zitten genieten van jullie mooie verhaal en van de foto's.
    Ellen, nog 4 nachtjes slapen.....dan proosten we samen met jullie op jou, met een lekker Hollands biertje.
    Geniet nog van de tijd die jullie daar hebben, want het telt alweer af, over 3 weken zien we elkaar (gelukkig) weer.
    Groetjes en tot dan!

• 19 Maart 2009 - 12:41

Ryan & Jojanneke:

Hey reizigers, super om te lezen dat jullie heerlijk van al het overige moois aan het genieten zijn daar in Zuid Amerika, klinkt gaaf en bekend allemaal ;o)

Zoals ook in eerdere berichie' al aangegeven, geniet ze en we blijven jullie volgen...

Kus van ons...

Ryan & Jojanneke

• 21 Maart 2009 - 13:11

Renée:

Heey Essie, en Joep en Ellen natuurlijk..Geniet nog van de laatste weken en NY zal wel weer even wennen zijn na alle mooie natuur en avonturen die jullie in Bolivia en Argentinie hebben meegemaakt..Maak er iets moois van!
    xx

• 22 Maart 2009 - 16:18

Jacqueline:

Hoi Esther, Joep en Ellen,

Wat een schitterende avonturen beleven jullie. En fanastische dat wij zo kunnen mee genieten. Nog een hele fijne en leuke tijd daar. Groetjes en veel plezier! Jacqueline

• 23 Maart 2009 - 07:28

Marianne En Hans:

Lieve jarige Ellen,

Vandaag is het jouw grote dag en word jij een jaartje ouder. Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!!!

Wat zouden we je graag even persoonlijk komen feliciteren, want een verjaardagsfeestje op een afgelegen prachtig strand in Brazilie beleven wij niet elke dag!

We wensen je vandaag een heel bijzondere verjaardag.
    Joep, ook jij proficiat met de verjaardag van je reisgenootje.

Lieve groetjes,
    Marianne en Hans.

• 23 Maart 2009 - 15:29

Familie Ketelaars:

Heee die Ellen!

Proficiat met je verjaardag wat jammer dat we er vandaag nog geen borreltje op kunnen nemen;) maar wij wensen je een fijne dag nog en geniet er lekker samen van want het vliegt voorbij!!:)

Xxxxx Laura Anne Inge Ria en Maarten Ketelaars

• 23 Maart 2009 - 20:36

Margot:

Hola Ellen,

He practicado en español para ti...nota:
    Felicidades por tu cumpleaños!
    Le deseamos un buen día, disfrutar!
    Saludos a Joep!

Veel groetjes van Martien, Margot, Nick, Elmi en Lars.

• 24 Maart 2009 - 10:40

IN DE GLORIA
    IN DE GLORIIAAAAAAAAAA
    HIEOPERDEPIEP PIEP
    HOERA

TWEE VIOLEN EN EEN TROMMEL EN EEN FLUIT EN ELLEN DIE IS JARIG EN DE VLAGGEN HANGEN UIT
    EI EI EI

GEBAK EN CHAMPAGNE HOUDEN WE TE GOED

• 24 Maart 2009 - 21:19

Padre Y Lotte:

Hola Ellen,Esther y Joep
    Allereerst proficiat met jouw verjaardag Ellen ,die jullie aan de Braziliaanse kust uitbundig gevierd zullen hebben.Wat betreft het toepasselijke cadeau Joep,dat je via het bedrijf de "RENDAC", op mijn 60-ste verjaardag wou laten bezorgen op Pijnhorstweg nummero 3 om in de achtertuin lichtjes met echte zwarte aarde te bedekken, moet ik je met spoed op de hoogte brengen van de volgende gebeurtenissen.
    Op zondag 15 maart j.l.
    betrad er onverwachts een ambtenaar van de Rooise Gemeente de Pijnhorstweg met voor iedere Pijnhorstenaar de volgende mededeling :Neen jullie hebben NIET de postcodeloterij gewonnen,wel moeten morgenvroeg voor 7.30 jullie autokes hier weg zijn, op straffe van onmiddellijke inbeslagname en afvoer naar de sloperij het dichts in de buurt.Dit werd door deze overijverige ambtenaar op deze zondag middels een heuse brief in ieders postbus gedeponeerd.Daar jouw Padre op dat moment in Nederwetten op de open dag bij P.Kuypers naar de bijzondere verrichtingen van Zjengis Kahn was gaan kijken op speciaal verzoek van Lotte en
    Martien van de Ven,was hij van de bijzondere activiteiten van betreffende ambtenaar
    totaal niet op de hoogte,
    onvermijdelijk met alle gevolgen van dien,ware het niet dat Mies Kanters deze ambtenaar in het vizier had gehad en jouw Padre net op tijd voor de snode plannen van betreffende ambtenaar kon waarschuwen.Zijn plotselinge, voor een ambtenaar ongekende,bedijvigheid hing samen met activiteiten op de Pijnhorstweg op maandagmorgen 16 maart vanaf 7.30 u.:J
    awel de Pijnhorstweg wordt verhard!!!!;Het wordt een fraaie klinkerweg.Nu had Dreej v.d.Brand deze ambtenaar een week tevoren al eraan helpen herinneren dat ze in Rooi overal nieuwe glasvezelkabels aan het aanleggen zijn en gevraagd of het misschien niet gemakkelijker zou zijn deze in te graven voordat de verharding een feitwas.
    Na enig nadenken moest hij daar toch positief op antwoorden.Toen was gemotoriseerd vervoer over deze toch niet onbelangrijke verkeersader nog goed mogelijk.Nu deze hoofdweg tussen de bushalte en de Kienehoef
    op de "schop" is gegaan, blijft je Padre zelfs verstoken van de volkskrant.Ik vertel jou dit verhaal Joep omdat je onmogelijk je plan ten uitvoer kunt brengen om Padre rijk etc.etc. te maken middels je fantastische cadeau:De RENDAC zal zijn cadeauwagen niet durven opofferen ,ook zij zal niet aan de slopershamer kunnen ontkomen! Zo gauw er ook maar iets positiefs met betrekking tot deze verharding te vermelden valt, zal ik jou hiervan direct op de hoogte stellen,zodat je alsnog met je unieke cadeau over de brug kunt komen.
    P.S.Om al deze ellende echt goed te kunnen vergeten,zal bij de uiteindelijke viering van mijn 60-ste verjaardag Zuid-Amerikaanse muziek een absolute noodzaak zijn.
    Garoeten:Padre y Lotte.