Niños, zon en heel veel zout - Reisverslag uit Cusco, Peru van Joep en Ellen - WaarBenJij.nu Niños, zon en heel veel zout - Reisverslag uit Cusco, Peru van Joep en Ellen - WaarBenJij.nu

Niños, zon en heel veel zout

Door: Ellen y Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep en Ellen

15 December 2008 | Peru, Cusco

Vanuit een internetcafé op het Plaza de Armas delen we jullie mede dat we weer heel wat avonturen, indrukken en Spaanse woorden rijker zijn!

Na dinsdagmoren les te hebben gehad was het dan zover. Onze eerste dag in het opvanghuis. Na eerst een Peruaans misverstandje met wat hulp van Marianne recht te hebben gezet hadden we dinsdag (en dus niet maandag zoals wij dachten) om 3 uur met Dolores op het Plaza afgesproken. En om 3 uur voor Peruaanse begrippen (lees kwart over 3) zijn we met een taxi (jawel het regende in Cusco) naar Inti Huahuacuna in de wijk Zarzuela gereden. We werden hartelijk ontvangen en kregen meteen een rondleiding. Tussen 3 en 4 komen alle niños binnen druppelen. En natuurlijk waren ze allemaal erg benieuwd wie die nieuwe profé´s waren! Als de kinderen binnekomen of weggaan komen ze je stuk voor stuk een kus geven en dan roepen ze: ciao profé! Sommigen zijn eerst wat verlegen, anderen hangen meteen aan je nek maar ze zijn allemaal enthousiast! Maar zoals met alle nieuwe dingen is het toch eerst eventjes wennen!

De dag daarop ging het voor ons gevoel al wat beter. Joep had van Maarten en Titi een hoop schriften, pennen, potloden, gummen, en puntenslijpers meegekregen. Deze werden met open armen ontvangen! De eerste dagen hebben we vooral spelletjes met de kids gedaan. Ze vinden het heerlijk om wat te puzzelen, in de winkel te spelen of een flink potje te ravotten. Joep heeft de fout gemaakt om een paar van die rakkers door de lucht te hijsen. Nu hangen ze iedere keer aan z´n been en roepen Profé, Profé, yo quiero volar con un avion! ( ik wil vliegen als een vliegtuig ). Gelukkig voldoet het antwoord: No tengo gasolina ( ik heb geen brandstof ) meestal wel. Woensdag hebben we heel het opvanghuis in kerstsferen gebracht. Alles hangt nu vol met zelfgemaakte kerstversieringen. Erg leuk en sfeervol! Donderdag en vrijdag zijn we met de niños naar een kindervoorstelling geweest! Hop kofferbak open, met 16 man in een taxi en rijden maar! Geweldig! En wat is het mooi om 2 van die kleine snotapen op je schoot te hebben die doodstil zitten te genieten en helemaal opgaan in de show!

1 keer in de 2 dagen krijgen de kinderen Lonche. Dit is een onappetijtelijk ogend, doch uiterst voedzaam papje en iedereen is er dol op! Je zou ze is lekker moeten zien smikkelen. 1 van de kinderen had een beetje geknoeid, dus pakten we een doek om de tafel schoon te vegen. Toen we klaar waren haalde we de natte doek een keer door het gezichtje en Joep riep Toet! Dat had iedereen gezien, want opeens werd er spontaan overal geknoeid en van alle kanten hoord je: Profé, Profé, aqui, aqui! Prachtig!

Donderdag zijn we met een mannetje of 20, allemaal studenten van Amauta bij Olas Bravas, een hoogaangeschreven chevicheria cheviche wezen eten. Ceviche is net als cavia een Peruaanse delicatesse, gemaakt van rauwe vis met ui. Hij smaakte al een stuk beter als de ceviche die we zelf in Nederland hadden gemaakt, maar het was nog steeds niet om over naar huis te schijven! (en waar zijn we nu dan mee bezig?) Maargoed...

We hebben hier al heel wat vrienden gemaakt en we gaan s´avonds dan ook regelmatig een hapje eten, een pilsje pakken en in het weekend flink op stap. Want ja, je kan ontzettend goed stappen in Cusco! Je kan hier in sommige clubs trouwens ook waterpijp bestellen! Beregezellig!

Ellen heeft een beetje last van haar maag. Hij draait soms alle kanten op. Waarschijnlijk komt dat door het eten hier, heel veel Europeanen hebben er last van. Joep daarentegen heeft nergens last van, alleen de mensen in zijn nabije omgeving klagen wel dat ze veel last van Joep´s maag hebben. Tsja... dat krijg je als je veel bonen en uien eet.....

Zaterdag hadden Gloria en Willy de jaarlijkse familiereunie. Aangezien wij ook een beetje bij de familie horen waren we ook uitgenodigd. Erg leuk om te zien hoe zoiets er hier aan toe gaat. We zijn met een volgeladen auto naar een klein dorpje net buiten Cusco gegaan. In dit dorpje bevond zich een soort familierestaurant. Het is duidelijk dat de familie waar wij bij wonen een van de rijkere families is. Ze zijn allemaal netjes gekleed en ze kunnen het zich veroorloven om uit eten te gaan. Ze weten hier in Peru trouwens wel wat lekker vlees eten is! Als je schaap bestelde dan kreeg je een half schaap voorgeschoteld en iedereen eet met zijn handen! Idem dito met het varken! Goed veul vlis! Heerlijk! Ze wachten hier trouwens ook niet op elkaar met eten. Je krijgt je eten ook nooit tegelijk. Dus toen wij aan ons soepje begonnen zaten onze buren hun nagerecht al weg te lepelen....

Zondag zijn we naar de ruines, Pardon archeologische monumenten van Moray geweest. De reis naar ginds was al een avontuur opzich! Met de bus zijn we richting Urubamba gereden. Na zo´n anderhalf uur zijn we bij afslag Maras uitgestapt waar we onze weg per taxi vervolgden. Maar toen we in Maras een klein steil weggetje indraaiden was er opeens een vrij harde knal, krak, boem te horen waarop de taxi weigerde vooruit of teruguit te gaan. Koppeling lag eruit! De chauffeur stapt doodleuk uit, raapt wat bolletjes en stukjes ijzer van de weg die schijnbaar bij zijn auto hoorde. Daar stonden we dan... Midden in een dorpje waar in de verste verte geen auto te zien is. Alleen maar wat ezels, kippen en ijzersmid. Maar gelukkig had de chauffeur een vriend wiens auto we wel mochten lenen. Na een minuutje of 10 in dit prachtige rustieke dorpje te hebben gewacht hoorde we een geluid dat verdacht veel op het circuit van Zandvoort leek. En jawel hoor, daar kwam onze nieuwe taxi aan: te midden van alle ezels kippen en varkens kwam een felblauwe getunede toyota, inclusief spoiler ons ophalen. En een herrie dat het apperaat maakte! Nie te zuinig! Na een snelle rit tussen alle huisjes, bergen, akkers en ravijnen door kwamen we bij Moray aan. Moray lijkt een beetje op een amfitheater. Op deze ronde terrassen deden de Inca´s vroeger allerlei proeven om te kijken onder wat voor omstandigheden verschillende planten het beste groeien. Ze experimenteerden met verschillende soorden aarde, bemesting en verschillende hoogtes. Erg interessant en indrukwekkend om te zien! Na Moray vervolgden we onze weg in onze pauperbak richting Salineras. Een vrij groot zoutwinningsgebied. De berg zit namelijk vol met zout. Een soort riviertje dat uit de berg stroomt zit vol met dit zout. Ze vangen het water op in duizenden kleine bassins waar het water kan verdampen en het zout verzinken. We mochten dwars door al deze bassins op de steile helling van de berg rondlopen. Ronduit prachtig om te zien!

Vandaag zijn we weer naar Spaanse les geweest. We hebben allebei nieuwe klassen. Op zich wel leuk want je leert echt veel mensen kennen. Er zijn van de 7 mensen 7 nationaliteiten in de nieuwe klas! In 1 woord multicultureel! We hebben net ook een klein restaurantje ontdekt waar ze heerlijke kwark met honing hebben. Het enigste nadeel is dat er op de achtergrond continu een liedje draait waar ze alleen maar Hari-Lama roepen. We vermoeden dat dit de Peruaanse variant van Hari-Chrischna is.... Maar goed, de kwark is lekker!

Als het goed is staand de foto´s weer op http://picasaweb.google.nl/joepes alleen doet de computer nogal vreemd dus het wil niet hard lukken. Maar anders staan ze er een dezer dagen op!

We hebben trouwens speciaal voor Mien een echte lama op de gevoelige plaat gezet dus hou hem in de gaten!

Un abrazo fuerte,

Joep y Ellen

• 16 December 2008 - 09:32

Jasper:

HOI El en Joepes Fijn om te horen dat jullie het zo super naar jullie zin hebben! Dat het daar mogelijk was om uit te gaan daar sta ik echt van te kijken. Het verhaal is weer leuk geschreven Maar Joep wanneer begin je aan je canavals wagen? Geniet van de mooie tijd!

Groeten en een dikke kus jvdb

• 16 December 2008 - 09:39

Anna:

Heeee ellen en joep! net even alle berichtjes bijgelezen, wat lijkt het me gaaf daar man. jullie zitten daar te genieten, ik zit hier te leren voor mn tentamens.. verschil moet er zijn. Nog heel veel plezier en geniet van alle dingen en ik ben benieuwd naar jullie volgende berichtje!
    Kusssssssss!

• 16 December 2008 - 09:47

Johan Y Mechtild:

Hallo wereldreizigers,

Leuk om weer wat over jullie spannende avonturen te lezen en we leren zo ook nog wat over de cultuur, mooi meegenomen. Het is ook leuk om jullie weer in beeld te zien, jullie zien er overigens goed uit. Hopelijk is het gerommel in Ellens maag snel over. We hadden al gehoord dat Gloria en Willy (dat zijn ze toch die bij Ellen op de foto staan?) hele aardige mensen zijn en zo zien ze er ook uit. En zo te zien zijn het inderdaad echte schatjes, die niños.Jullie zullen het daar wel maken en we blijven jullie natuurlijk op de voet volgen.

Heel veel groetjes en een hele dikke knuffel,
    Johan y Mechtild.

• 16 December 2008 - 14:24

Meike:

Hee Guys!
    Ik lees jullie verhalen elke keer weer met plezier :D maar dat wisten jullie waarschijnlijk wel onderhand! hahaha! Ik ben ook echt blij voor jullie dat jullie het zo goed maken daar. Het lijkt me echt genieten, zo met die kindjes steeds! En ze zijn ook zo schattig!!
    t is trouwens wel echt dikke chill dat je zo goed uit kan gaan daar (incl. waterpijp. hahaha)! Had ik niet verwacht eigenlijk..
    I talk to you soon! Have fun!
    xxxxx

• 16 December 2008 - 18:43

Tom Big:

schattekes,
    echt fascinerend om jullie verhale te lezen. elke keer een genot echt gezellig! maar met al die lol en gezelligheid vermoed ik dat wij jullie hier harder missen dan jullie ons ;).. wij vermaken ons hier verder ook wel prima met school en werken of nat worden in de regen, altijd goed te doen.
    en nog bedankt voor t slaapliedje dat jullie voor me zongen/schreven sliep de nacht erop super! haha
    ik zie t volgende verhaal wel weer verschijne en we contacte snel weer!

dikke kuss! en veel liefs van t biggetjee Xxx

• 16 December 2008 - 20:57

Evelien:

Hallo..!
    Super verhaal weer! Fijn dat jullie je plekje hebben gevonden daar! Hele leuke foto's trouwens, echte schatjes zijn 't (behalve de tanden dan :p) Maar heel veel plezier verder iig! We horen het wel weer ;).. Dikke knuffel!

• 16 December 2008 - 21:37

Evelien:

Hallo..!

• 16 December 2008 - 22:50

Familie Sijbers:

Heey Joep en Ellen,

Wat 'n geweldig avontuur.
    Geniet ervan.

Familie Sijbers
    Sint Oedenrode

• 17 December 2008 - 12:06

Susan:

Heeee you guys!
    Net even alle verhalen van jullie bijgelezen, echt super dat jullie het zo naar je zin hebben daar. :D Ik echt ben benieuwd naar jullie volgende avonturen en natuurlijk de foto's die daarbij horen. Echt super mooi om te zien allemaal! Heeeeul veel plezier nog daar en geniet ervan. ;)
    xxxx

• 18 December 2008 - 15:08

Ryan & Jojanneke:

In een woord....GEWELDIG.....om jullie belevingen op deze manier te mogen lezen! We kunnen ons er helemaal in verplaatsen, zeker gezien we in sommige gevallen onze Joep al helemaal zien doen wat er beschreven is...haha....

Luitjes, have fun en vanuit deze kant alvast super fijne kerstdagen en een top oud en nieuw!!

Kus van ons saampjes!

• 20 December 2008 - 22:50

Kim En Loes:

hey muchachos! Feliciteer Papa Willy maar van ons...

Groetjes ons

• 22 December 2008 - 21:15

Jeroen Broek:

Mooi dat alles goed gaat daar! Geniet ervan! Doen wij ook hier in de kou.. Verslag komt eraan! Mien kijkt er nog even overheen;) Het was echt vet, dan weten jullie dat vast!
    Groentee

• 23 December 2008 - 18:01

Broekieee:

jaja hij is klaar!! Laat die ogen maar eens over dit monsterverhaal gaan! www.partyverslagen.blogspot.com Groetee

• 25 December 2008 - 10:04

Annie En Mathé:

wij wensen jullie een fijne Kerst en een gelukkig nieuwjaar, met veel gezondheid voor jullie en voor de kinderen daar. Geniet van de tijd die je daar hebt!! groetjes en een dikke kusssssssss

• 26 December 2008 - 19:21

Driesterrendiner Erp:

Hola Joep en Ellen,
    We krijgen hier een fantastisch diner voorgeschoteld.Als voorgerecht ieder gebraden kikkerbillen met een lekker sausje gemaakt van gekookte brandnetel en zelfgebrouwen Erpse wijn.
    Vervolgens als hoofdgerecht een ware delicatesse bestaande uit fijngemaakte ongekookte cavia,overgoten met een
    echte Erpse bietenextract
    Terwijl een flinke partij pruimen dienst deed als nagerecht onder het mom van:Eet maar pruimen het zal wel ruimen,het zal van zjirtjum-zjirtjum gaan om de cavia weer
    buitenboord te krijgen.
    Groeten uit Erp
    P.S. Ome Ben heeft in zijn eentje 2 grote hazen opgegeten en daarna ook nog de hele afwas gedaan!!Dikke knuffel :Marjolein,Floor,Anne,Charlot,Luuk,Annemieke en Bente.