Kerst, Vuurwerk en Melk met Rum - Reisverslag uit Cusco, Peru van Joep en Ellen - WaarBenJij.nu Kerst, Vuurwerk en Melk met Rum - Reisverslag uit Cusco, Peru van Joep en Ellen - WaarBenJij.nu

Kerst, Vuurwerk en Melk met Rum

Door: Ellen y Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep en Ellen

26 December 2008 | Peru, Cusco

Op 3400 m hoogte, vanuit Cusco; volgens de oude Inca´s de navel van moeder aarde wensen wij jullie een ¨Feliz navidad y un prospero año nuevo¨ (Fijne Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar)

Vorige week dinsdag zijn we met een Peruaanse vriend naar een klein tentje genaamd Ukukus gegaan. Hier speelde een Peruaanse band de sterren van de hemel met hun panfluiten, jambay trommels, ratelaars en een soort koeiengeloei producerende buizen. Erg imponerend! En heel gaaf!

Aangezien al onze vrienden van vorige week een week naar Terray gingen en vervolgens een 4-daagse wandeltocht naar Machu Pichu gingen lopen hebben we afgelopen week veel met 2 meisjes, 1 Nederlandse en 1 Deense opgetrokken. Het klikt erg goed tussen ons, in het bijzonder tussen Joep en Wicky de Deense Viking. Beter bekend als Ninni.

Donderdag viel er iets te vieren. 1 van Joep´s klasgenootjes (een Duitser van achteraan in de 50) was 25 jaar getrouwd. Tijd voor een feestje dus! Iedereen had beloofd iets mee te nemen en zo werd heel de klas versierd, hadden we ananastaart (incl. 25 kaarsjes), was er perziksap met vodka en er werd volop gedanst! Kijk, zo valt naar school gaan reuze mee!
Donderdagavond is er nogmaals een bezoek aan de Ukukus gebracht wat wederom een geslaagde avond was. Als klap op de vuurpijl is de cd van de band die speelde aangeschaft.

Ellen heeft al een tijdje last van haar maag dus ze moet goed opletten met wat ze eet. Haar eten heeft namelijk nog wel eens de neiging om er via de verkeerde kant weer uit te komen!

Vrijdag weer gewoon school gehad en s´middags naar het project geweest waar we lootjes hadden getrokken om met het team kerst te vieren. S´avonds is Joep met zijn klas naar een klein Peruaans Anticucho restaurantje geweest. Deze tent stond erom bekend de beste Anticucho van corazon te hebben. Dit is een fancy naam voor stukken gegrild koeienhart op een stokkie. Verbazingwekkend lekker! Toen we zaten te eten kwam er een oud Peruaans vrouwtje met een grote tas binnenlopen. Ze was midden in het restaurant wc-rollen aan het verkopen. Dit was voor ons een uitgelezen kans om een mooi souvenirtje te kopen. Het mooiste van de hele avond was misschien nog wel dat we met 8 man voor 7,75 euro hebben gegeten! Ideaal!

Zaterdag hebben we samen met Ninni, Linda en Lola Machu Pichu geboekt. We gaan een 4-daagse Inca-Jungletrail lopen. 1 dag mountainbiken, 2 dagen lopen en klimmen en de laatste dag zorgen we dat we voor dag en dauw bij Machu Pichu zijn zodat we zonder andere toeristen van deze inca-stad kunnen genieten!

Zondag was het de verjaardag van papa Willy. Samen met Sabrina (het Zwitserse meisje dat ook bij ons in huis woont) hebben we een hele grote chocoladetaart met ¨Feliz compleaños Señor Zanahoria¨ gekocht. (Zanahoria=wortel, we noemen hem namelijk altijd Willy Wortel) Na deze verrassing aan hem te hebben overhandigd zijn we naar een klein dorpje buiten Cusco geweest. Op zich wel grappig want onderweg kwamen we door allerlei andere dorpjes die allemaal zo hun specialiteiten hadden. De 1e stond bekend om het vele en goede brood dat je er kon kopen. Overal zag je dan ook bakkertjes. De 2e was gespecialiseerd in cuy (cavia) en de 3e in chancho (varken). Het dorpje waar wij uiteindelijk onze voeten aan de grond hadden gezet was op haar beurt goed in Pato (eend). Maar voordat we onze tanden in die lekkere eendenbilletjes hadden gezet zijn we eerst nog naar een prachtig meer geweest. Ontzettend mooi om te zien hoe lokale herders hier hun vee naar toe brengen om ze te laten eten/drinken/baden. Ze zitten dan gewoon lekker op hun gemakje met een groot stuk choclo (maiskolf) op hun ezels, koeien, schapen of geiten te letten.

En maandag was het dan zo ver! Kerstmaaltijd voor de niños in de wijk Tica Tica. S´ochtens hadden we al voor 200 kinderen snoepzakjes gemaakt. Dit was het kerstkado van Inti Huahuacuna voor de kids. Op het menu stond papa con pollo (aardappel met kip). Bij een plaatselijke bakker zijn de papas en de pollos in een grote oven geschoven waar ze lekker konden garen. Maar het was druk zo rond de kerst. In de gigantische oven lag het vol met cuys, maar de 3 speenvarkens vielen nog wel het meeste op. Echt 3 hele varkens, je kent ze wel uit de films, dan liggen ze op een schaal met een appel in hun mond. Nou dit was precies hetzelfde alleen dan zonder de appel! Na met de kinderen bingo te hebben gespeeld werd het eten geserveerd. Je zou al die kleine smullende koppies moeten zien! Ze vonden het geweldig! Maar aangezien we kadootjes hadden, hadden we ook een kerstman nodig. 3 keer raden wie er weer de Sjaak was.... Maar het was superleuk om te doen! Alle niños kwamen de kerstman een kusje geven waarna ze hun kadootje kregen. Toen Joep zich weer had omgekleed kwamen er een paar slimmerikken naar hem toe en riepen dat de profé de kerstman was! Joep uiteraard stug ontkennen! Maar 1 bijdehand meisje haalde met haar hand wat witte pluizen van zijn keel. Kijk riep ze: de baard van de kerstman! Betrapt....

Dinsdag was het de beurt voor de wijk Zarzuela. In principe gewoon hetzelfde concept alleen werd er hier i.p.v. bingo, zang en dans opgevoerd door de kinderen. Erg schattig om te zien, iets minder schattig om te horen. Na ook hier de kerstmannenact op te hebben gevoerd zijn we met het team kerst gaan vieren. Iedereen had een kadootje voor iemand gekocht. Erg gezellig! Er werd zelfs nog hevig met profé Nestor gestoeid!
Aangezien Ellen zich nog steeds niet lekker voelde zijn we toch maar naar het ziekenhuis gegaan waar ze meteen de nacht heeft doorgebracht. Toevallig langs de kamer van Linda, die dezelfde maagklachten als Ellen heeft. Maar na een nacht observatie, veel bloedtesten en een maagecho mocht ze weer naar huis. Nog steeds niet wetende wat ze nu precies heeft.

Woensdag was er een ontzettend grote kerstmarkt op het Plaza de Armas. En dus ook heel erg veel arme mensen. Dus zijn we met z´n 5e (Lola, Linda, Ninni, Ellen en Joep) de straat op gegaan. Bewapend met kerstbroden, koekjes, warme melk en rum hebben we alle arme sloebers fijne kerstdagen gewenst en konden ze een keuze uit ons assortiment maken. Warme melk, Rum, of Leche con Ron! En natuurlijk kregen ze allemaal een versnapering! Ontzettend leuk om te doen! Dat is nou de kerstgedachte naleven! Soms was het wel raar. Want sommige mensen konden nog geen gracias over hun lippen krijgen. Ze vroegen alleen om meer en vooral ook om geld. Maar anderen konden niet stoppen met gracias roepen! Weer anderen zeiden niets en keken met hun grote ogen dankbaar in onze richting. Al met al een geslaagde avond! Het is hier trouwens ook de gewoonte om met kerstmis om 24:00 vuurwerk af te steken. En veel! Het leek wel oud en nieuw! Dus dat beloofd wat als het echt oud en nieuw is! Beetje wennen zo met kerst... maar wel mooi.

Zaterdag is het tijd voor de 4daagse incatrail. Helaas gaat het Linda en Ellen niet lukken om hieraan deel te nemen. Joep gaat dus alleen met Ninni, Lola en Esther plus vriend. Ellen en Linda zullen later samen de trail gaan lopen. Als zij hun papieren van het ziekehuis laten zien is het mogelijk om de trail te verzetten.

Dit keer hebben we echt hele mooie foto´s! Jullie weten ondertussen wel waar ze staan maar toch....

Adios!

• 26 December 2008 - 22:20

Johan Y Mechtild:

Leuk om zo met jullie mee te reizen. Joep, succes met de incatrail en heel veel plezier. We hopen natuurlijk dat het snel wat beter gaat met Ellen, zodat ze meer kan genieten van het mooie Peru en de niños. We zien en spreken elkaar binnenkort wel weer.

Dikke knuffel xxxxxxx

• 26 December 2008 - 22:56

Margot:

Wat een prachtverhaal weer!
    Jullie zijn nog maar zo kort daar en hebben al zoveel te vertellen, geweldig om te lezen.
    Wel vervelend dat Ellen nu niet topfit is, hopenlijk zijn de klachten snel voorbij.

Geniet ervan en we zien uit naar het volgende verhaal,

Veel groetjes, ook van Martien, Nick, Elmi en Lars.

• 27 December 2008 - 07:12

Ryan & Jojanneke:

Hey Kerststerretjes, ga zo door met jullie dankbaar werk en uiteraard leuke verhalen! Het brengt iedere keer weer een mega big smile op ons gezichie....

Kus van ons en alvast een happy newyear vanuit deze kant... ;o)

• 27 December 2008 - 13:18

Tom:

vriend en vriendinnetje!
    ik word voordurend op de hoogte gehoude door Dhr. J vd Bogaard dus de helft wist ik al voordat ik jullie verhaal las, maar de verhalen van jullie spreken toch weer net een leukere taal. vooral inclusief de foto's! echt top!
    enjoy.. en ellen, komt goed schat!

ik wacht met smart op jullie volgende avontuur en wens jullie natuurlijk alvast veel plezier op dit avontuur.
    Dikke kus en de allerbeste wensen from biggel's place!
    spreek jullie snel! XXX

• 27 December 2008 - 17:10

Mien:

Hoi hoi!! :D
    Al die leuke verhalen ook altijd! kan er geen genoeg van krijgen :D
    Ik begin echt jaloers op jullie te worden als ik de foto's allemaal zie!
    Lijkt me fantastisch om de kindjes zo blij te zien enzo!
    Ellen: zorg dat je snel beter word, want ik vind het niet leuk voor je zo!
    Joep: veel plezier de komende dagen!
    Spreek jullie snel! dikke kus

• 27 December 2008 - 17:11

Margot:

Hee ellebel, nog bedankt voor je leuke kaartje!
    groetjes....

• 28 December 2008 - 18:25

Marieke:

leuk leuk!! weer een verhaaltje!!
    leuk dat jullie zo veel hebben weggegeven en zoveel mensen blij konden maken! de echte kerstgedachte!
    Ellen word jij maar uns snel beter! jij moet ook alles meemaken.. want dadelijk blijf je nog langer weg omdat je nog niet alles gezien hebt!
    Beterschap en weer veel plezier met alles wat jullie meemaken!!
    Kusss

• 28 December 2008 - 19:06

Gelske:

Hoi Joep en Ellen,

Ik was even aan het googlen en ben zo op jullie website terecht gekomen. Super leuk om jullie verhalen te lezen! Ik ga zelf rond 14 februari naar Peru, spaans leren en vrijwilligerswerk te doen. Het is daarom leuk om te lezen hoe het jullie bevalt!
    Ik wens jullie nog heel veel succes en plezier toe!

Groetjes van Gelske

• 29 December 2008 - 13:12

Nick Graaf:

Klinkt allemaal geweldig!:D
    Alvast de beste wensen en geniet er nog van!
    En Ellen nog beterschap!

xx

• 29 December 2008 - 14:28

Marleen:

Inderdaad weer super leuke foto's! Ellen, ik hoop dat je snel weer beter bent, zodat je weer aan alles mee kunt doen. Joep, dat kerstmannenpak staat je goed :P en ben benieuwd naar de verhalen over de incatrail. Veel plezier nog daar en Ellen heeeeeel veel beterschap!

kusxxx

• 29 December 2008 - 16:38

Gerard En Angela:

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Elke dag lijkt wel weer een nieuw avontuur. Eigenlijk zijn we wel jaloers op jullie dat jullie zoveel mooie dingen te zien krijgen.Mooi verhaal en prachtige foto's. Veel plezier met je incatrail en pas goed op jezelf

• 31 December 2008 - 10:20

Joris Vlassak:

Meneer J ten Hove en mevrouw E van Kleef!
    Leuk om jullie verhalen te lezen, veel succes daar! Een fijne jaar wisseling en vat een paar bottels of rum op de Skoefels:P

Groetjes, Joris

• 31 December 2008 - 11:44

Kim En Mark:

Hey, was even benieuwd hoe de inca trail was geweest en hoe het met ellen gaat? Buikpijn al wat minder?

Alvast een gelukkig nieuwjaar

• 01 Januari 2009 - 04:39

Janneke:

Haa vrienden!
    Ik was de eerste van heul de wereld die nieuwjaar had, al de luitjes in Nederlands als tweede en jullie als derde! Gelukkig nieuwjaar! Heel veel goeds in 2009!xxx

• 03 Januari 2009 - 18:14

Martijn:

Wat blijven het toch mooie verhalen!! het gaat echt top zo te horen, komen jullie nog wel een x naar huis of al plannen om daar te blijven?? ;-) Ik heb gelukkig ook niet met de gipsvlucht naar huis gehoeven.. :-) nog heel veel plezier en tot snel.. groetjes!